Εργοθεραπεία
Εργοθεραπεία είναι ο επιστημονικός κλάδος που έχει ως στόχο την βελτίωση της λειτουργικότητας στην καθημερινή ζωή. Η εργοθεραπεία παρέχει εξιδικευμένη θεραπεία για να βοηθήσει τα άτομα να αναπτύξουν, να επανακτήσουν ή να διατηρήσουν δεξιότητες απαραίτητες για να συμμετέχουν σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής τους.
- Δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί
- Έχει χαλαρό μυικό τόνο
- Χάνει συχνά την ισορροπία του
- Είναι αδέξιο, πέφτει συχνά κάτω, δείχνει απρόσεχτο
- Δεν ακολουθεί όρια και κανόνες
- Δεν πραγματοποιεί λειτουργικό παιχνίδι
- Έχει μειωμένη βλεμματική επαφή
- Παρουσιάζει αδυναμία να χειριστεί υλικά εργαλεία
- Δεν ζωγραφίζει σε χαρτί
- Δεν ζωγραφίζει εντός πλαισίου
- Δυσκολεύεται να κάνει σωστή χρήση του γραφικού εργαλείου
- Δυσκολεύεται να κόψει με ψαλίδι
- Δυσκολεύεται να αντιληφθεί τις έννοιες στο χώρο και στο χρόνο
- Το ιχνογράφημα είναι αδέξιο
- Κατά την γραφή κάνει καθρεπτισμούς κάνει αντιστροφές γραμμάτων και ή αριθμών
- Δεν διατηρεί αποστάσεις μεταξύ των λέξεων
- Βρίσκεται διαρκώς σε κίνηση χωρίς λόγο
- Δυσκολεύεται να παραμείνει σε κάθισμα και να ολοκληρώσει δραστηριότητες
- Η προσοχή και η συγκέντρωση του δεν είναι ικανοποιητική δείχνει να αποσπάται
- Ξεκινά μια εργασία και δεν την ολοκληρώνει
- Δυσκολεύεται να ακολουθήσει προφορικές οδηγίες
- Δυσκολεύεται να θυμηθεί
- Παρουσιάζει αισθητηριακές δυσκολίες σε σχέση με την όραση ,ακοή, όσφρηση, αφή , γεύση
Αν το παιδί εμφανίζει κάτι από τα παραπάνω δεν είναι απαραίτητο ότι θα χρειαστεί παρέμβαση , ωστόσο αν εμφανίζει κάτι που σας προβληματίζει η αξιολόγηση από τον ειδικό είναι αυτή που θα σας βοηθήσει να κατανοήσετε τι από αυτά είναι αναμενομένο να μην έχει καταχτηθεί με βάση την χρονολογική ηλικία του παιδιού και τι θα έπρεπε να έχει κατακτηθεί .
Η συνεδριές εργοθεραπείας στοχεύουν στους εξής τομείς
- Αδρή κινητικότητα
- Λεπτή κινητικότητα
- Αισθητηριακή ολοκλήρωση
Περιλαμβάνουν ενδεικτικά
Κινητικές δραστηριοτητες :αναρρίχηση, ισορροπία σε διαφορετικές διαδρομές, πέρασμα εμποδίων, αιώρηση , στόχευση, ασκήσεις ενδυνάμωσης κορμού, ασκήσεις ενδυνάμωσης άκρων, ασκήσεις οπτικοκινητικού συντονισμού κ.α.
Δραστηριότητες λεπτής κινητικότητας: σωστή χρήση γραφικού εργαλείου με χρήση ΚΦμανταλάκια κ.α , δραστηριότητες σε χαρτί ( ζωγραφική με τέμπερες, νερομπογιές, κυρομπογίες μαρκαδόρους, ξυλομπογιές) εκπαιδευτικά παιχνίδια εξάσκησης λεπτής κινητικότητας παιχνίδια με χάντρες βίδες κ.α
Αισθητηριακή ολοκλήρωση
Χρήση μουσικής , απομόνωση και έκθεση σε διαφορετικούς ήχους, αναγνώριση ήχων από το περιβάλλον , παιχνίδια όσφρησης και αναγνώρισης υλικών, παιχνίδια με διαφορετικές υφές χρώματα, πηλός, αφρός, νερό, άμμος , υφάσματα διαφορετικής ποιότητας κ.α.
Άλλες δραστηριότητες
εκπαιδευτικά επιτραπέζια, χειροτεχνίες, σωματοκινητικό παιχνίδι, παιχνίδια αισθήσεων, δραστηριότητες καθημερινής ζωής (ΔΚΖ)
Η παρέμβαση είναι εξατομικευμένη και πάντα προσαρμοσμένη στις ειδικές ανάγκες του κάθε παιδιού. Το πρόγραμμα θεραπείας εξαρτάται από τον βαθμό των δυσκολιών και την απόδοση του παιδιού στο πρόγραμμα παρέμβασης.
Η συχνότητα των συνεδριών λογοθεραπείας εξαρτάται από τον βαθμό των δυσκολίων. Συνήθως το πρόγραμμα είναι μια ή δύο φορές την εβδομάδα.