Ψυχοπαιδαγωγικό πρόγραμμα

Ψυχοπαιδαγωγικό πρόγραμμα

Το ψυχοπαιδαγωγικό πρόγραμμα εφαρμόζεται σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας. Επιδιώκει την βελτίωση των δεξιοτήτων κοινωνικής συμπεριφοράς του παιδιού, επικοινωνίας καθώς και στην ανάπτυξη των γνωστικών του δεξιοτήτων.

Το ψυχοπαιδαγωγικό πρόγραμμα είναι μια διαδικασία εξερεύνησης, αποδοχής και αναγνώρισης των συναισθημάτων του. Είναι ένα μαγικό ταξίδι μέσα από το οποίο το παιδί αναγνωρίζει, κατανοεί και αποδέχεται τα συναισθήματα του και αλλά και τα συναισθήματα των  άλλων. Μαθαίνει να αποκωδικοποιεί τις συμπεριφορές, τις εκφράσεις , τα κίνητρα των άλλων και αρχίζει να αποκτά συναισθηματική νοημοσύνη. Εξελίσσει την  αλληλεπίδραση και αναπτύσσει την ενσυναίσθηση.

Με ποιο τρόπο πραγματοποιείται το ψυχοπαιδαγωγικό πρόγραμμα;

 

  • Παιχνίδι ρόλων 

Το παιχνίδι είναι το δυνατότερο μέσω έκφρασης των παιδιών 

Το παιδί μέσα από το παιχνίδι αναγνωρίζει, εκδηλώνει συναισθήματα 

Δημιουργεί χαρακτήρες με συγκεκριμένες συμπεριφορές, συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, με συναισθηματικά χαρακτηριστικά 

  • Βιωματικές ασκήσεις 

Οι βιωματικές ασκήσεις είναι δομημένες δραστηριότητες που επιδιώκουν να προκαλέσουν μια άμεση εμπειρία στους συμμετέχοντες. Αυτές οι εμπειρίες μπορούν να είναι ατομικές ή ομαδικές και συνήθως σχετίζονται με συγκεκριμένα θέματα ή δεξιότητες. Ο σκοπός είναι να βοηθήσουν τα άτομα να μάθουν και να αναπτυχθούν μέσα από την προσωπική τους εμπλοκή και την αλληλεπίδραση με τους άλλους.

  • Παραμύθια 

Η λέξη παραμύθι προέρχεται από την αρχαία λέξη παραμυθούμαι στα νέα ελληνικά σημαίνει παρηγορώ, ανακουφίζω. Στην κλινική χρήση στόχος του  παραμυθιού είναι να παρηγορήσει και να ανακουφίσει τον ακροατή μέσα από την φανταστική πλοκή και τους ήρωες της ιστορίας. Επίσης βοηθά τα παιδία να συνδεθούν με τους ήρωες και να εκφράσουν προσωπικές πεποιθήσεις επιθυμίες ή να μοιραστούν τα όνειρα τους. 

  • Κοινωνικές ιστορίες 

Οι κοινωνικές ιστορίες είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο για την κατανόηση και τη διαχείριση κοινωνικών καταστάσεων. Βοηθούν στην ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων, στην πρόβλεψη συμπεριφορών και στην προετοιμασία για αλλαγές ή νέες εμπειρίες.

Μέσω των ιστοριών, τα παιδιά μαθαίνουν πώς να αλληλοεπιδρούν με άλλους, να μοιράζονται, να περιμένουν τη σειρά τους και να εκφράζουν τα συναισθήματά τους με κατάλληλο τρόπο. Οι ιστορίες εστιάζουν σε θετικές συμπεριφορές και τρόπους αντιμετώπισης των καταστάσεων, ενθαρρύνοντας τα παιδιά να υιοθετήσουν αυτές τις συμπεριφορές. Οι ιστορίες βοηθούν τα παιδιά να προβλέψουν τις πιθανές αντιδράσεις των άλλων σε μια συγκεκριμένη κατάσταση, μειώνοντας το άγχος και την αβεβαιότητα.

  • Επίλυση προβλημάτων (Problem solving)

Η διαδικασία που ακολουθούμε για να εντοπίσουμε, να αναλύσουμε και να λύσουμε ένα πρόβλημα. Αυτή μπορεί να περιλαμβάνει βήματα όπως η κατανόηση του προβλήματος, η αναζήτηση πιθανών λύσεων, η επιλογή της καλύτερης λύσης και η εφαρμογή της.

  • Η κατανόηση, αποδοχή, έκφραση και διαχείριση των συναισθημάτων 
  • Στον εμπλουτισμό του συναισθηματικού ρεπερτορίου 
  • Ενίσχυση αυτοεικόνας 
  • Ενδυνάμωση της προσωπικότητας 
  • Ενίσχυση επικοινωνιακών και κοινωνικών δεξιοτήτων 
  • Στην ενίσχυση πρωτοβουλιών στο πλαίσιο της συνδιαλλαγής 
  • Στην συμπεριφορική οργάνωση 
  • Στην συναισθηματική ρύθμιση και αυτορρύθμιση από το ίδιο το άτομο 
  • Στη κατανόηση των κοινωνικών συμβάσεων 
  • Στην κατανόηση των ορίων και των κανόνων 
  • Στην ενίσχυση των γνωστικών- επιτελικών δεξιοτήτων